Klassförälder

Vad är en klassförälder?

En klassförälder jobbar tillsammans med klassens lärare eller klassföreståndare för ett gott klimat och en god gemenskap i klassen. Uppdraget har olika namn i olika skolor. Benämningar som används är klassmamma, klasspappa, klassombud, föräldraråd.

I många skolor önskar föräldraföreningen att alla klasser har en kontaktperson till föreningen. Klassföräldern kan vara kontaktperson till skolans föräldraförening, men det kan också vara ett separat uppdrag.

Föräldraföreningen jobbar för hela skolan, medan klassföräldrar jobbar för den egna klassen.

5 tips till klassföräldrar

• Bjud föräldrarna till en träff där alla får chansen att lära känna varandra bättre. Prata till exempel om förväntningarna på barnets skolgång. Bra om läraren deltar.
  • Skapa en föräldragrupp som hittar på aktiviteter för klassen under läsåret. Uppmuntra alla föräldrar att ge idéer till gemensamma aktiviteter.
  • Håll kontakt också med de föräldrar som är svåra att nå. Finns det en språkbarriär? Hitta någon som kan hjälpa till.
  • Diskutera och tipsa varandra om fritidsaktiviteter och hobbyer. Kanske någon förälder kan rekommendera någon aktivitet.
  • Diskutera med klassföräldrar i de andra klasserna. Byt idéer och stöd varandra.