Jonny Kronqvist blogg 110520

Lugna föräldrar ger lugna barn

12.5.2020 Jag har en son som går i åk 8 i Zachariasskolan i Nykarleby. Hans skola klarade snabbt av att ställa om till digital undervisning. I och med att vi har ett jordbruk och djur, så har jag varit hemma på gården och kunnat kontrollera att han gjort sina skoluppgifter. Jag upplever att distansundervisningen i det stora hela har fungerat bra för honom.

Min dotter går på lantbrukslinjen på andra stadiet. Där gick omställningen till distansundervisningen långsammare än för grundskolan. Det är bra att vi bor på en gård då vår dotter har kunnat göra en del uppgifter som t.ex. har att göra med produktionsdjur här hemma. På andra stadiet har ansvaret helt klart legat mycket på den enskilda eleven och i undervisningen har ingått en hel del självstudier och att hitta svar på frågor på egen hand. Varje dag har hon nog haft virtuella lektioner också. I vår kommer hon inte längre att återgå till skolbänken då terminen också annars skulle ha avslutats med en praktikperiod.

Nu är det alltså dags att återgå till det ”normala” åtminstone för grundskolan. Jag vet att min son glatt återvänder till skolan och för att få träffa sina kompisar igen. En del av dem har han sett under distansstudietiden, men inte så många. Mina känslor är mera blandade. Hittills upplever jag att jag har fått väldigt lite information från skolan om hur återgången till närundervisningen skall ordnas den 14 maj. För mig som förälder är det viktigt att få så klara besked som möjligt då det finns mycket man funderar på nu när vardagen delvis normaliseras. Speciellt vi som har barn som åker långa vägar i en skolbuss tänker mycket på att också skolvägen kan vara en utmaning. Det är inte så lätt att hålla säkerhetsavstånd i en full buss.

Något som vi företagare inom jordbruksnäringen alltid har är en oro om är vad som händer om man själv blir sjuk. Vem sköter gården och djuren då? Oron att drabbas av coronaviruset i tiden för vårbruket, jordbrukarens mest arbetsintensiva tid, finns också där.

Det som jag skulle uppskatta mest just nu är att skolan skulle informera om vilka åtgärder man tagit till för att skydda barnen i skolmiljön så att vi föräldrar kan hjälpa till att lugna ner eventuella oroade barn och att föräldrarnas oro inte smittar av sig på barnen. Lugna föräldrar ger lugna barn.

Jonny Kronqvist
Nykarleby