Tack och hej!

24.1 2022 Jag är i lekparken då jag får beskedet. ”Välkommen på jobb till Hem och Skola” säger rösten i telefonen. Jag har min yngsta på knappt två år i famnen. Han ser undrande på mig då jag tar samtalet. Det är en kall vinterdag och han är klädd i sin gulgröna vinteroverall. Han har en ”Kivat”-yllemössa på huvudet som får kinderna att se runda och bulliga ut och näsan rinner i kylan. Jag kramar om honom. Nu skall jag alltså tillbaka på jobb efter min vårdledighet. Mitt nya jobb är som kommunikatör på Förbundet Hem och Skola. Ett nytt skede i livet börjar.

Fina år på Hem och Skola rullar förbi. Mitt liv berikas av samarbete med härliga kolleger och förtroendevalda. Höjdpunkten är att arrangera regionala träffar och möta föreningsaktiva ute på fältet. Kommer alltid stärkt från träffarna med en visshet om att det vi gör på Hem och Skola har en mening och att vårt uppdrag är viktigt.

Jag har precis fått min tredje coronavaccinering då telefonen ringer. Kan inte svara då, men ringer upp lite senare. ”Välkommen på jobb till Ung Företagsamhet – Nuori Yrittäjyys”. Vi anställer dig som regionchef för verksamheten i huvudstadsregionen. Din uppgift är att utveckla verksamheten och stöda pedagoger i företagsfostran och att sprida budet om Ung Företagsamhet på svenska.

– Då jag kommer hem går jag in i barnets rum. Det är honom jag höll i famnen i lekparken. Han har vuxit ur sin fina gulgröna vinteroverall och ”Kivat”-yllemössan har givits vidare till kusinerna för flera år sedan. ”Jag hoppades att du skulle få jobbet” säger han glatt. Han går i gymnasiets sista klass och har bara en månad kvar av skolan innan läslovet före skrivningarna börjar. Jag kommer att börja mitt nya jobb som koordinator och regionchef för Ung Företagsamhet i samma tider. Ett nytt skede i livet börjar.

/Maarit Westerén