Tips - 8 böcker till barn och unga

Tobias Larsson jobbar som läsinspiratör på Helsingfors Stadsbibliotek och uppmuntrar unga läsare genom att hålla bokprat, delta i olika skolsamarbeten och se till att bokhyllorna ser lockande ut på Richardsgatans bibliotek.

BILDERBÖCKER

Här är alla andra
av Mimi Åkesson och Linda Bondestam

Alla människor hör till en grupp på ett eller annat sätt. Om man väljer att ställa sig utanför sin grupp hör man plötsligt till gruppen som ställer sig utanför. En genialiskt enkel tanke som fött en myllrande och generös bilderbok som man visserligen kan läsa sig igenom snabbt om man vill men som ger mer ju mer tid man ägnar åt den: Linda Bondestams bilder innehåller en mängd detaljer att upptäcka och vad tänker läsaren själv? Vilken grupp tillhör man själv? Tillhör man flera olika? Och vilka vill man inte höra ihop med?

Såret
av Emma Adbåge

Oj då, att ramla och slå sig mitt på skolgården. Och så blir det ett sår som det kommer blod ur. Nu kommer alla och vill titta och alla vet vem man är och alla undrar om det gör ont. Vad händer sedan när såret är läkt? Systrarna Adbåges bilderböcker håller alltid högsta klass – kolla in Slottet, Furan eller Naturen, exempelvis – och här handlar det om att plötsligt vara den som står i centrum och får all uppmärksamhet. Men är det mig de är intresserade av eller är det bara såret? Stora frågor i hanterbart format.

HÖGLÄSNINGSBÖCKER

Maggot & Molly: Rädda hunden
av Pia Hagmar

Två barn som båda känner sig som besvikelser för sina föräldrar hittar varandra mitt i äventyret. Den försiktige Maggot får problem efter att han spanat på en man som är elak mot sin hund. Han får hjälp av den orädda Molly och tillsammans bestämmer de sig för att befria hunden men det visar sig bli riktigt farligt. Pia Hagmar är mest känd för sina hästböcker men har nu skrivit en spännande roman där det till slut står ovanligt mycket på spel.

Joy alltid glad
av Jenny Valentine

10-åriga Joy är bubblig och positiv – till och med hennes namn betyder “glad” – och vart familjen än flyttar runtom världen finner hon sig tillrätta och ser det bästa i tillvaron. Men när sura gamla morfar blir sjuk och familjen flyttar tillbaka för att vara nära honom får Joy kämpa för första gången. Det är svårare än någonsin tidigare att få vänner och plötsligt är inte Joy säker på hur hon ska vara längre. Den första boken i en serie om vänskap och hur man hittar sin plats också i den egna familjen.

KAPITELBÖCKER

Anno & Issa
av Linnea Lundborg och Ylva Oknelid

Så fort Anno har en ledig stund drar hon och bästa kompisen Jakob till skejtparken tillsammans. Där finns också Issa med det svarta håret, den gröna hjälmen och det stora självförtroendet. Anno blir allt mer fascinerad av Issa och vill tillbringa allt mer tid med henne men innan hon vet ordet av har hon ljugit lite för Jakob. Och när ens bästis märker att man inte längre säger sanningen blir allting krångligt. Ärligt om vänskap och förälskele, fint berättad med tecknade sekvenser mellan ett par av kapitlen.

Min storslagna kärlek
av Jenny Jägerfeld

Den tredje och sista boken om Sigge som flyttat från Stockholm ut till landsorten och lilla Skärblacka. Sigge, som alltid tidigare varit mobbad och utanför, har nu fått ganska många vänner men är ständigt rädd att de ska se igenom honom och vända honom ryggen. Inte minst nu, när han är stormförälskad i sin klasskompis Adrian. Vad skulle alla säga om de visste? En rolig och intensiv avslutning på en fantastisk serie där Jenny Jägerfeld väldigt skickligt skriver fram Sigges rädslor och gör dem verkliga och begripliga.

UNGDOMSBÖCKER

Bert och den förbjudna kärleken

av Sören Olsson och Anders Jacobsson
Sune och Bert är långlivade favoriter även om tiden på många sätt sprungit ifrån originalböckerna – precis som Enid Blytons Fem kommer de från en annan tid med andra värderingar, vilket ofta gjort det svårt att modernisera dem även om det gjorts försök. Desto roligare att konstatera att den här helt nya boken om Bert faktiskt lyckats ta steget in i nutiden och framstår som ett bra svenskspråkigt komplement till Dagbok för alla mina fans. Korta effektiva kapitel, mycket humor och en komplicerad förälskelse i stil med Romeo och Julia.

Skuggan över stenbänken
av Maria Gripe

Unga Bertas familj får en ny jungfru och snart är ingenting sig likt. Carolin är bara några år äldre än hon själv och tar nästan alla med storm, men vem är hon egentligen? Carolin är inte bara en gåta i sig själv utan visar sig även mycket intresserad av familjens egna hemligheter. En riktig klassiker till bokserie som börjar i en solid verklighet för att sedan leta sig in i en värld där det övernaturliga letar sig in. Finns sedan några år tillbaka i snygg nyutgåva.