Tips - 8 böcker till barn och unga

Att passa in, att anpassa sig efter någon annans vilja, att vara som alla andra, att försöka vara någon annan än den man är för att bli uppskattad. Det är en känsla som säkert alla kan relatera till och som går som en väldigt tydlig tråd genom nästan alla böcker jag tipsar om den här gången, och en känsla som det går att bygga mycket drama kring. Tur att här också finns ett troll under en bro som inte bryr sig om något annat än att få käka lite get. Önskar er alla fina lässtunder under våren!

/Läsinspiratören Tobias

BILDERBÖCKER

De tre bockarna Bruse
av Mac Barnett och Jon Klassen

Alla vet den gamla sagan om de tre bockarna som vill ta sig över trollets bro för att kunna äta sig feta, inte sant? Kanske finns det ändå en del saker vi inte visste, visar det sig. Att trollet är en riktig poet som med en aldrig sinande ström av idéer hur man kan äta upp en get, till exempel. Och hur stor är den stora bocken Bruse egentligen? En mästerlig och halsbrytande nytolkning av en klassisk saga, signerad två av världens främsta kreatörer av bilderböcker. Oemotståndlig.

Bims värld: Skolnatten
av Kristina Sigunsdotter och Jenny Jordahl

Sommarlovet är slut och när Bim nu ska börja fjärde klass är hon rädd att hon glömt hur man gör. Efter att bara ha umgåtts med sin konstnärliga mamma – som är allt annat än vanlig – har Bim inte längre någon aning om hur man är som alla and­ra, och att vara som alla and­ra känns viktigare än någonsin. Bäst att börja skriva en lista över saker man måste göra och sådant som till varje pris måste undvikas. Charmigt och roligt med hög igenkänningsfaktor om att allt mer våga vara sig själv. Första delen i en serie.

HÖGLÄSNINGSBÖCKER

Gamers: Dubbelspel
av Andreas Palmaer och Jonas Källberg

Lionel spelar fotboll flera gånger i veckan och ska bli en stor stjärna med tiden, det har hans föräldrar bestämt. Problemet är att han själv är bollrädd och hellre spelar fotboll i sitt favoritspel Golden Goal, men hans föräldrar avskyr allt vad tv-spel heter. När det ska ordnas en turnering i Golden Goal samma dag som Lionels lag spelar match kläcker han en plan för hur han ska kunna delta utan att någon märker det. Naturligtvis går det inte helt som han tänkt sig. Första delen i en serie om att inte riktigt känna sig hemma i sin egen familj och om att vara den som vill något helt annat.

En liten vit lögn
av Micaela Favilla

Sportkillen Julian har inte bara en knasig mamma och en underlig storebror, nu har han plötsligt ett riktigt pinsamt husdjur i form av den nervösa kaninen Suki. Julian vill bara vara som alla andra och vill inte berätta om Suki för någon, inte ens för sin bästa vän Erka som älskar kaniner. Och när man vill vara så vanlig man kan är det så lätt att råka ljuga lite då och då. Underhållande vardagsdrama i den här fristående uppföljaren till Ett enda stort skämt, där klassens skämtare Erka stod i fokus.

KAPITELBÖCKER

Semestern
av Marianne Kaurin

Ingen i Inas nya klass är särskilt intresserad av henne, men de gillar att skryta och inför sommarlovet vill alla berätta om de häftiga och långa resor de ska göra. Ina vill så gärna vara som alla de andra och när det blir hennes tur säger hon att hon också ska på semester trots att det inte alls är sant. Dessvärre visar det sig att den nya underliga killen som ska börja i klassen till hösten inte bara ska vara hemma hela sommaren – han är också Inas nya granne som snart kommer att förstå att hon ljugit. Hur ska hon få honom att inte avslöja henne?

Krypto: Ner i djupet
av Hans Jørgen Sandnes

Ofelia känner sig lite främmande i sin nya fosterfamilj men får snabbt en ny vän i fiskaren Björn som delar hennes intresse för de monster som kanske döljer sig i havet utanför staden. Vad är det som bubblar under ytan? Såg Ofelia verkligen något underligt eller inbillar hon sig bara? Och vad hände egentligen med pojken som försvann spårlöst efter att ha dykt ner i vattnet? Suggestiv tecknad serie av Hans Jørgen Sandnes som tidigare ritat bilderna till böckerna om Dubbeldeckarna Viktor och Tilde.

UNGDOMSBÖCKER

Sorceline: Blodsband
av Sylvia Douyé och Paola Antista

En fantastisk och förtrollande tecknad serie i en fantasyvärld där sex barn konkurrerar om att få bli krypto­zoologens arvtagare och bli den som tar hand om alla sagoväsen som enhörningar, sjöjungfrur och älvor. Det blir en tävling full av utmaningar där inte alla spelar enligt reglerna. Sorceline vill inte bara vinna, hon vill också få svar på alla sina frågor: vem är hon egentligen och var kommer hon ifrån? Blodsband är den femte delen där många cirklar sluts men där flera dörrar öppnas för en fortsättning.

Mutanterna: Experimentet
av Ingela Korsell och Daniel Thollin

Innan Matteo föddes deltog hans föräldrar i ett experiment som gick väldigt fel. Att han är en mutant med fladdermusvingar på ryggen är något som måste hållas hemligt till varje pris. Men när familjens gård brinner ner och någon försöker kidnappa honom inser Matteo att han är avslöjad och svävar i fara. Dessutom visar det sig finnas fler mutantbarn i samma stad och nu har de inget annat val än att lita på varandra för att komma undan den okända faran. Läcker blandning av roman och tecknad serie med ord av Ingela Korsell som tidigare stått bakom den fantastiska PAX-serien.