Se anhörigbarnet!

Visste du att vart fjärde barn i Finland växer upp med en vuxen som dricker för mycket? Ändå pratas det väldigt lite om hur vuxnas risk- och missbruk påverkar barnen i familjen, vilket gör att många anhöriga barn tror att de är väldigt ensamma i sin situation och ofta känner skam.

En förälders missbruk påverkar alltid barnet. Barn till föräldrar som dricker för mycket upplever ofta oförutsägbarhet, besvikelse, oro och otrygghet. Vanligt är att de behöver ta mycket ansvar och att deras egna behov åsidosätts. Hemsituationen är energikrävande och påverkar anhöriga barns mående och vardag, också skolgången. Svårigheter i skolan, som beror på familjesituationen, misstolkas ofta som till exempel trots, koncentrations- eller inlärningssvårigheter.

Samarbetet mellan hemmet och skolan är centralt för att stödja barn med missbruk i familjen. Skolan är ofta en trygg plats för de barn som upplever otrygghet hemma. Det är bra om skolan får information om elevens familjesituation, så att de kan stödja och förstå barnet bättre. Överhuvudtaget är det viktigt att skolpersonalen är medveten om att en utmanande familjesituation kan vara en orsak till svårigheter i skolan.

Var och en av oss kan stödja anhöriga barn genom att prata om missbruk i familjen, om hur vanligt det är och om hur det påverkar hela familjen. Alla barn behöver veta att beroende är en sjukdom som kan drabba vem som helst, att det inte är någons fel och att det finns stöd att få, också för barnen i familjen. Att ge barnen information och att genom eget exempel visa att man får prata om temat, är effektiva sätt att minska skammen och stigmat.

Den här veckan uppmärksammas barn med risk- och missbruk i familjen internationellt genom kampanjen Se anhörigbarnet!. Läs mera om kampanjen och ta del av vårt kampanjmaterial och lektionsplaneringar på www.bensow.fi.

Tillsammans kan vi bryta tystnaden!

Ellen Holmström
Sakkunnig inom förebyggande barnskyddsverksamhet
Stiftelsen Bensow

Stiftelsen Bensows Min stig-verksamhet erbjuder stöd till barn och unga med missbruk, psykisk ohälsa och våld i familjen. Vi stöder gärna skolor i att jobba med dessa teman och stöda de elever som berörs genom konceptet Min stig i skolan.