Kata-bild-webb

De långsiktiga målen och de kortsiktiga sparåtgärderna

Här på Förbundet Hem och Skola arbetar vi för att skapa en trygg och glädjefylld miljö där alla barn trivs och mår bra. Om det här målet varje dag skulle uppnås skulle det säkert få oss alla att känna ett hjärtevärmande hopp inför framtiden.

Jag tror att ingen kan förneka det faktum att då vi investerar i barnens välmående så investerar vi i samhällets framtid. Det målet har åtminstone vi här på Hem och Skola för ögonen.

Men bakom kulisserna ligger inte bara mycket arbete, planering och samarbete, utan också ekonomiska resurser. Och själva målet – är det ens möjligt att uppnå till 100 procent? Knappast.

Vad innebär framgång i vår bransch?

I vår verksamhet mäter vi framgång inte bara i traditionella ekonomiska termer som effektivitet och resultat på samma sätt som i företagsvärlden, utan också i hur väl vi lyckas med vårt uppdrag: att varje barn ska få trivas och må bra med stöd av sina föräldrar och nätverket kring dem.

Men hur mäter man något så abstrakt och opåtagligt? Hur kan vi säkerställa att de bidrag vi som organisation tar emot används på bästa möjliga sätt för att skapa en positiv förändring?

I vårt samhälle tycks de hårda värdena som gäller just effektivitet, resultat och genomslagskraft bli allt viktigare. All verksamhet ska leda till konkreta förändringar, allt ska vara mätbart och leda till resultat.

Samtidigt som vi arbetar för att skapa dessa positiva förändringar ser vi också en oroande trend: planerade nedskärningar i de bidrag vi så väl behöver. Vi förstår att det finns ett behov av att minska samhällets kostnader, men vi tror inte att de här nedskärningarna kommer att leda till verkliga besparingar i framtiden.

Snarare tvärtom.

De planerade nedskärningarna i de statliga bidragen hotar inte bara kvaliteten på de produkter och den verksamhet vi erbjuder, nedskärningarna hotar också barnens möjlighet att utvecklas till trygga och välfungerande vuxna.

Och då riskerar vi på samma gång att det skapas problem som belastar samhället både ekonomiskt och socialt långt in i framtiden.

Det är vi vuxna som måste skapa förutsättningarna för barnens trygghet och glädje, och för att göra det krävs resurser, inte minst ekonomiska.

Att dra ner på bidragen kan leda till kortsiktiga besparingar, men det kan också resultera i högre kostnader och större utmaningar längre fram. Ju mer vi investerar i våra barn idag, desto mer stabilt och framgångsrikt kommer vårt samhälle att vara i framtiden, det är vi på Hem och Skola övertygade om.

Jag hoppas innerligt att våra finansiärer är villiga att arbeta mot detta gemensamma och långsiktiga mål. För visst är det så att vi alla mår bra i en trygg gemenskap?

Och visst vill vi väl förbli världens lyckligaste folk?

Katarina Michelsson
Förbundsekonom

PS – läs också Barnavårdsföreningens ställningstagande om konsekvenserna av nedskärningar inom tredje sektorn.