Tips – 8 böcker till barn och unga

Tobias Larsson jobbar som läsinspiratör på Helsingfors stadsbibliotek och uppmuntrar unga läsare genom att hålla bokprat, delta i olika skolsamarbeten och se till att bokhyllorna ser lockande ut. Här tipsar han om åtta böcker!

BILDERBÖCKER

Rösta på vargen
av Davide Cali och Magali Clavelet

Det vankas val på bondgården och djuren ska välja fram sin nya ledare. Där finns alla de gamla vanliga kandidaterna som lovar de gamla vanliga sakerna men till allas förvåning dyker det upp ett nytt djur i leken. Peter Varg är rolig, smart och snygg – vem vill inte rösta på någon som är så snygg? – och lovar att vara allas vän. Men hur mycket är löftena värda när alla röster väl räknats? Roligt och mustigt men med mer än en droppe allvar i botten. Som alla de bästa bilderböckerna kan den dels läsas som ren underhållning men också vara början på en bra diskussion.

Azins längtan
av Peimaneh Mollazehi och Lotta Geffenblad

Lilla pippifågeln Azin bor med sin familj i en stad högt uppe i träden men trots att alla invånare är fåglar är det ingen som flyger. Ugglan har bestämt att ingen får flyga – naturligtvis handlar det om fåglarnas egen säkerhet – och det ugglan bestämt varken får eller kan man ifrågasätta. Men Azin längtar efter att få kasta sig ut i luften och bestämmer sig med lite hjälp av en vän för att utmana makten trots allt det kan föra med sig.

HÖGLÄSNINGSBÖCKER

100 fantastiska fakta: rädda planeten

En sak jag märkt och ständigt märker i mitt jobb är barns oro för klimatförändringarna och för hur deras egen framtid kommer att se ut. Det här är en av flera bra böcker på ämnet som kommit de senaste åren: en faktabok som påminner om en bilderbok till for-men och som rakt och lättläst ger hundra olika exempel på saker som kan få planeten att må bättre även om inte alla är helt ut-vecklade ännu. I samma serie finns också böcker om exempelvis rymden, havet och människokroppen.

Har du fel?
av Jason Diakité och Matilda Westerman, illustrationer av Andrea Pippins

För två år sedan gav samma författare ut Du har rätt, en bok om FN:s barnkonvention och de saker alla barn har rätt till. Uppföljaren handlar istället om kritiskt tänkande, varför det är så svårt att erkänna att man fel, vad som är skillnaden mellan en åsikt och fakta, och varför det är så svårt att byta åsikt om något när man en gång bestämt sig för vad man tycker. En tilltalande utformning får boken att kännas lätt även då texten ibland blir lite mer krävande.

KAPITELBÖCKER

Benny spökar
av Tom Erik Fure, illustrationer av Ingvild Th Kristensen

I den första boken i serien försökte Benny med alla till buds stående medel sabotera familjens julfirande i södern – en plan som snabbt spårade ut mer än lovligt – för att slippa befinna sig nära den vansinnigt snygga Ken som han är kär i. Även i den and­ra boken kläcker Benny en sjövild plan för att rädda en av sina bästa vänner men på det hela taget har tonen och huvudpersonen lugnat sig en aning, vilket berättelsen vinner på. Och förälskelsen med Ken, som nu befinner sig närmare än någonsin, är en av de sötaste som skådats i en barnbok.

Totalt bortglömd
av Christina Lindström

Gabriel är kanske världens vanligaste kille men i hans familj är alla högljudda och många och det pågår alltid någon typ av kaos. När familjen ska bila till Tyskland för att hälsa på släkten bär det sig inte bättre än att Gabriel glöms hemma i huset tillsammans med hunden Beppe. Efter att ha tagit emot ett underligt och hotfullt brev dras Gabriel in i en underlig skattjakt över hela staden där den ena ledtråden är mer förbryllande än nästa. Överraskande, fartfyllt och framför allt roligt.

UNGDOMSBÖCKER

Stormsommar
av Siiri Enoranta

Andrew är ny i Queensbridge, världens mest moderna stad, där två rivaliserande gäng delat upp staden mellan sig. Josh Roy är ledaren för det ena gänget som Andrew skulle göra vad som helst för att bli en del av. Då Josh syster Penelope först blir vittne till ett mord och sedan blir omöjlig och vägrar samarbeta med polisen får Andrew sin chans att komma syskonen nära. En delikat och välskriven ungdomsroman som kräver uppmärksamhet av sin läsare och som håller sina hemligheter väl dolda ända fram till det överraskande slutet.

Berätta tre saker
av Callum Bloodworth

Mars 2020. Liv exponeras för det nya coronaviruset och måste isolera sig i sin systers lilla lägenhet där hon känner sig ensam och tänker på döden. Av en slump sätter sig Dag i hennes trappuppgång och en vänskap uppstår genom den stängda dörren. Men berättar Dag allt för Liv? Kommer hon att bli besviken då de väl träffas på riktigt? Roligt och gripande om livets stora frågor och en storslagen debut.