I oktober kom det goda nyheter från undervisnings- och kulturministeriet gällande översyn av skolor: man föreslår en tillsynsmyndighet som har mandat att agera på eget initiativ och inte enbart utifrån enskilda klagomål.
Det här är något som Förbundet Hem och Skola tillsammans med systerförbundet Suomen Vanhempainliitto och flera forskare har pratat sig varma för under många års tid.
Nu äntligen finns en sådan med i ett lagförslag som har varit ut på utlåtanderunda i höst. Men det förvånar mig att förslaget, som är en seger för rättsskyddet, inte har nått över nyhetströskeln.
Så vad handlar lagförslaget om?
Den viktiga förändringen är att regionförvaltningsverkets tjänstemän själva ska kunna undersöka om den grundläggande utbildningen ordnas lagenligt, exempelvis genom att göra ett tillsynsbesök på eget initiativ.
Dessutom föreslås det att regionförvaltningsverket vid behov ska kunna ta till sanktioner.
Det kan handla om att en utbildningsanordnare, oftast kommunen, måste betala ett vite om brister i systemet eller andra missförhållanden som äventyrar elevernas rättigheter inte åtgärdas inom den tid som regionförvaltningsverket bestämt.
Tänk dig, vi är det enda landet i Norden som inte har haft en sådan här övervakningsmekanism. Förbundet Hem och Skola har i flera repriser lyft fram att det nuvarande tillvägagångssättet är en brist i rättssäkerheten för både för elever, familjer och personal i skolorna. På förbundet har man pekat på att tillsynen inte får vara beroende av informationsstyrning, kommunens egenövervakning och enskilda klagomål till regionförvaltningsverket.
Men nu är alltså planen att tjänstemännen kan ta initiativ till tillsynsbesök när de till exempel får höra om eventuella oegentligheter via media, enkäter eller kontakter. Detta är något som stöds av forskningsprojektet Kuka valvoo perusopetusta? i vilket nuvarande övervakningssystem och utvecklingsbehov analyserades i jämförelse med de andra nordiska ländernas system, främst Sveriges.
Men slutsatsen att vårt nuvarande system är otillräckligt för att tillvarata elevernas rättigheter får också stöd av annan forskning. Av forskningen framgår också att speciellt utsatta barns rättigheter inte tryggas i ett övervakningssystem som Finland nu har:
Dagens system kräver nämligen resursstarka, kunniga och modiga föräldrar.
En ytterligare brist i dagens system är att det visat sig att föräldrarna inte vågar lämna in klagomål för att de är rädda för att deras barn drabbas negativt av det. De vuxna vill inte upplevas som besvärliga, krävande och gnälliga.
Samtidigt finns det heller inte samma möjligheter för personalen i grundskolan att föra vidare brister som för personalen inom småbarnspedagogiken eller inom social- och hälsovården.
Regionförvaltningsverket har flera gånger kunnat ingripa när brister upptäcks i enkäter, via en anmälan eller när personalen kontaktat dem. Två färska exempel:
2022 ålades Vanda stad av regionförvaltningsverket att åtgärda personalbristen inom barnskyddet annars skulle de betala ett vite på 800 000 euro.
2024 fick Österbottens välfärdsområde en anmärkning av regionförvaltningsverket för att det inte fanns tillräckligt med skolpsykologer inom elevhälsan och en uppmaning att rapportera hur de tänker åtgärda problematiken.
Barnrättskommittén poängterar att det behövs resurser för att kunna upprätthålla tillgången till grundutbildning och en sådan av god kvalitet. Om lagförslaget godkänns öppnar det upp möjligheten för föräldrar, elever och personal att tillsammans vara i kontakt med regionförvaltningsverket när resurseringen blir för snäv eller när lagstridigheter i våra skolor behöver uppmärksammas.
Lagförslaget som nu ligger hos riksdagen har till min stora glädje delvis korrigerats enligt det som Förbundet Hem och Skola och rättsvetenskapen vid Svenska Social- och Kommunalhögskolan lyft fram under utlåtanderundan.
För att det här lagförslaget ska bli snudd på den perfekta lagförändringen behövs ännu lite mer arbete, men det ser lovande ut.
Ulrika Krook
Barnrättsjurist, universitetslärare vid Svenska Social- och Kommunalhögskolan Helsingfors universitet och vice ordförande för Förbundet Hem och Skola