Hjälp med läxor

Mitt namn är Amanda och jag har varit praoelev på Hem och Skola den här veckan. Jag går på nian i Hagelstamska skolan i Grankulla.

Hjälp med läxor är något de flesta behöver. Den man ofta ber om hjälp av är en förälder. I mitt fall försöker mina föräldrar alltid hjälpa, även om de själva inte vet hur man kommer fram till ett svar. Då försöker vi komma på det tillsammans. Tyvärr får inte alla hjälp. Det kan ibland vara så att ens föräldrar inte hinner.  Som tur är finns det ofta andra sätt att få hjälp. I vår skola har vi t.ex läxklubb en gång i veckan, där speciallärare hjälper med att göra läxor och läsa till prov. Jag tycker ändå att det verkar som om de flesta av mina kompisar (om jag nu använder dem som exempel) verkar få hjälp och stöd av sina föräldrar när det gäller skolan.

Sedan ettan har läxorna och rutinerna förändrats. Dels hade man ju på ettan mycket mindre läxor vilket gjorde det lättare att ha rutiner, eftersom att skolan inte tog upp lika mycket tid. Det var också sällan någon inte gjorde sina läxor, men i högstadiet är det inte så konstigt. Det beror säkert delvis på att många gör sina läxor mycket senare. Det är ofta för att hobbyn tar slut senare, man är med sina kompisar längre eller så glömmer man helt enkelt bort att man hade läxor att göra.

Så, kommer jag behöva hjälp i framtiden? Jag själv planerar att gå vidare till gymnasiet, vilket innebär ganska mycket läxor och skolarbete. Ja, jag kommer nog att behöva hjälp med läxor av mina föräldrar och jag är säker på att de kommer att hjälpa mig.

Amanda Bergenwall, PRAO-elev på Förbundet Hem och Skolas kansli