Sportlovsresa till yttre rymden

14.2 2020 Sportlovsveckan i södra Finland närmar sig och det verkar bli snöfritt och grått. Hoppas att Österbotten får lite ordentligt vinterväder veckan därpå som möjliggör skidning och skrinning för de sportlovslediga barnen.

Lediga dagar för skolbarnen innebär sann huvudbry för föräldrar. Hur många semesterdagar finns kvar och går det att lappa de fem lediga dagarna så att de yngre skolbarnen har en trygg vuxen i närheten?

Ok – så är man då lyckligt lottad och ledig, men inga gnistrande snöhögar lockar till skidning eller utelek. Glittrande soliga och varma solstränder finns inte heller de inom synfältet. Sportlovet kommer att firas tryggt i hemmamiljö.  Här landar man i föräldraskapets stiltje. På programmet finns … inget inskrivet. Extra dagar att som förälder att städa igenom hus och hem och tvätta igenom ett ständigt existerande berg av tvätt?

Den mentala sportlovsresan kan snart börja då de första försiktigt trevande stegen riktas mot kommunens bibliotek. Stega dit tillsammans med ditt barn eller din ungdom. Är du ännu rådvill då så be om råd av en biblioteksfunktionär som kan agera som din reseledare. Vad intresserar ditt barn och dig och vad är värt att läsa? Låna modigt en trave böcker var, våga testa på lite nytt.

Väl hemma igen, kryp upp i soffan och dra en pläd över fötterna. Nu kommer vi till den svåraste biten av sportlovsresan. Stäng av eller lägg undan telefonen, datorn, plattor och paddor. Verksamheten som följer går inte att kombinera med Netflix. – Snart är det dags för avfärd. Öppna boken, kanske en som du och ditt barn vill läsa tillsammans. Vänta inte på stunden då ron skall infinna sig, utan skapa medvetet den stunden själv.

Ready for takeoff? Öppna bokens pärmar. Er gemensamma sportlovsresa till yttre rymden kan nu börja.

Maarit Westerén