I coronatider - Hem fulla av liv

30.3.2020

Den här veckan har jag många gånger tänkt tillbaka på ett blogginlägg, som jag läste för några år sedan. Den handlade om hur hemmen sakta men säkert tömts under de senaste årtiondena. Först for pappan för att arbeta utanför hemmet, medan mamman och barnen stannade hemma. Sedan for mamma till jobbet och barnen till dagis och skola. Långa arbetsdagar för föräldrarna och långa arbetsresor tog bort gemensam tid från familjen. Kvällar fylldes med hobbyn och aktiviteter utanför hemmet.

Som i så många andra hem, så har tillvaron ändrats också hemma hos oss. Efter frukost går alla till sina arbetspunkter och börjar på med skola och arbete. När skoluppgifterna är klara, har barnen ofta myror i byxorna och vill ha sällskap och aktiviteter. “- Hitta på något!” kan vara en lite stressad förälders svar då den egna arbetsdagen ännu är i gång och kräver uppmärksamhet.

Barn är ju oftast duktiga på att hitta på sysselsättning. Ibland har det resulterat i att köket sett ut som efter ett bombnedslag och andra gånger till timmar framför ett dataspel. Barnen hittar ibland på andra aktiviteter än vad man som föräldern skulle föredra. Då är det bra att påminna sig om att man i en speciell situation inte kan ha samma förväntningar och krav som man skulle ha annars. Man får leva med att allt ibland är lite mer upp och ner än tidigare. Man får öva sig att ta det lugnt och lita på att det här också kan föra med sig goda saker. När hemmet igen blir familjens mittpunkt, kan det i bästa fall bidra till en starkare sammanhållning och gemenskap med dem man valt att leva med.

Ha det bra i alla hem,

//Linda Björkgård