Klassföräldrar

Det är viktigt att du som lärare förklarar för föräldrarna varför det behövs klassföräldrar och vad de har för roll. Förbered den här diskussionen redan före föräldramötet.

Fundera gärna i kollegiet på syftet med verksamheten innan ni ber föräldrar att ställa upp. Det är inte obligatoriskt att ha klassföräldrar. Uppdraget får därför inte tvingas på någon.

Vad är en klassförälder?

En klassförälder är en eller flera föräldrar som frivilligt ställer upp för att jobba för en god gemenskap i klassen. Klassföräldrarna samarbetar med klassens lärare eller klassföreståndare.

Uppdraget har olika namn i olika skolor. Benämningar som används är klassmamma/klasspappa, klassombud och föräldraråd.

I många skolor önskar föräldraföreningen att alla klasser ska ha en kontaktperson till föreningen. Klassföräldern kan fungera som kontaktperson till skolans föräldraförening, men det kan också vara ett helt separat uppdrag.

Den här filmen kan du visa för föräldrarna som ett sätt att förklara syftet med klassföräldraskap.

Den här presentationen kan klassläraren använda när klassföräldrar ska utses. Efter att föräldrarna har presenterat sig kan läraren öppna upp vad klassföräldraskap handlar om. Vidare introduceras en enkel modell för hur valet av klassföräldrar kan göras.

Om föräldragemenskap

Fem fakta om föräldragemenskap

1. Ju bättre föräldrarna känner varandra, desto tryggare blir skolmiljön: mindre mobbning och bättre skolresultat.
  2. Ju bättre föräldrarna samverkar, desto positivare ställer sig föräldrar och barn till skolan.
  3. Föräldragemenskap stöder både den enskilda läraren och skolan i stort.
  4. Föräldragemenskap stöder också barnen till mindre närvarande föräldrar.
  5. Tillit mellan föräldrarna och lärarna ökar tryggheten och skolresultaten.

Källa: Thomas Nordahls bok Hjem og Skole

Lagen om grundläggande utbildning

• Enligt lagen om grundläggande utbildning ska undervisningen genomföras i samarbete med hemmen.
  • Föräldrarnas delaktighet och deras möjlighet att vara med i skolarbetet och utveckla det är en central del av skolans verksamhetskultur.
  • Hemmets och skolans fostringssamarbete ökar elevens, klassens och hela skolans välbefinnande och trygghet.
  • Skolan ska stödja hemmens fostrande uppgift och svara för elevens undervisning och fostran i skolan.
  • Utbildningsanordnaren ansvarar för att utveckla förutsättningarna för samarbetet mellan hemmen och skolan.
  • Samarbetet mellan hem och skola ska ske såväl på kollektiv nivå som på individnivå.
  • Vårdnadshavarna ska ges möjligheter att tillsammans med skolans personal och elever bekanta sig med skolans vardag och att delta i planeringen, utvärderingen och utvecklingen av målen för skolans verksamhet och fostrande arbete.
  • En gemensam diskussion om värderingar lägger grunden för ett gemensamt fostringsarbete.
  • Samarbetet mellan hem och skola främjar också kontakten mellan föräldrarna och lägger grund för föräldraföreningsverksamheten.
  • Nätverk bland föräldrarna och gemensamma aktiviteter stärker gemenskapen och stöder lärarnas och skolans arbete.