Kommunikation

En god kommunikation mellan hemmet och skolan är viktigt. Då får barnet det stöd och den hjälp det behöver för att lära sig och trivas i skolan. Det hjälper också till att bygga en positiv relation mellan föräldrarna, lärarna och eleverna.

En god kommunikation ger en bättre förståelse för barnets utveckling och behov samt hjälper föräldrarna att vara delaktiga i barnets skolgång. Dialogen mellan hemmet och skolan skapar trygghet och minskar oro och ovisshet. Målet för all kommunikation är att stödja barnets välbefinnande och lärande i skolan.

tänk på att:

• En god kommunikation är mycket mera än meddelanden på Wilma eller motsvarande plattformar.
  • Om det mesta i skolans kommunikation till hemmet handlar om praktiska saker som busstidtabeller, matsedlar och scheman uppfattar föräldrarna lätt att det är det viktiga. Det är nödvändig information, men räcker inte alltid för att de ska känna sig involverade och engagerade.
  • Berätta för föräldrarna hur det går för barnet i skolan och hur de kan stödja sitt barn i lärandet. Det här sänker tröskeln för föräldrarna att ta kontakt och samarbeta.

Kommunikationsplan

Med hjälp av den här skissen kan ni planera vilka kommunikationskanaler ni vill använda. Gör också en plan för vad ni vill kommunicera ut i respektive kanal.